30. Één pondje veerkracht alstublieft

(een blog van Karin Karis) 

Niets blijkt zo moeilijk als zorgen voor jezelf als je zorg draagt voor een ander of zorgen hebt. Hoe blijf je ontspannen en in balans als de druk en uitdagingen toenemen? Zeker tijdens deze crisis een grote uitdaging. Er zijn zorgen over de gezondheid van naasten, de financiële situatie, over hoe lang het allemaal gaat duren en wat de gevolgen zullen zijn.

Je kunt je energie, tijd en aandacht maar een keer uitgeven en veel van ons die zorgen doen dat eerder aan de ander dan aan zichzelf. Hoe neem je tijd voor jezelf als je voor je gezin zorgt en er weinig tot geen geld binnenkomt? Mag je aandacht aan jezelf besteden als je moeder zorg nodig heeft en je niet naar haar toekunt? Hoe tank je bij als je overuren draait in het ziekenhuis, zorgend voor hen die getroffen zijn door het virus?

‘Zorg goed voor elkaar’, zowel de koning als de minister president roepen ons daar toe op. En we doen het met liefde en een gevoel van saamhorigheid. Maar hoe zorg je goed voor jezelf terwijl je zorgdraagt voor die anderen? Die zorg voor jezelf is met alle extra stressfactoren essentieel. Want juist nu heb je veerkracht nodig, nu is de tijd om in balans te zijn en is het zaak ontspannen te blijven. Door jezelf op de laatste plaats te zetten, bereik je vaak het tegenovergestelde. En zeker als de stress langer aan blijft houden ondermijnt dat juist de kwaliteiten die je zo nodig hebt.

Het goede nieuws is dat die zorg voor jezelf niet direct heel veel extra tijd hoeft te kosten. Wat van belang is, is het versterken van de communicatie tussen je hoofd en je lijf. Je voelt dan beter wat belangrijk voor je is en wat je nodig hebt. Met eenvoudige handvatten ben je in staat je eigen interne energiebronnen adequater te gebruiken. Het mooie is dat je jezelf altijd bij je hebt. Het versterken van de verbinding met jezelf kun je, doordat je jezelf altijd bij je hebt, inzetten waar en wanneer je wilt. Daardoor werk je aan je veerkracht terwijl je bezig bent met de dingen die belangrijk voor je zijn.

Neem gelijk de proef op de som. Laat, terwijl je zit en verder leest, je aandacht in je lijf zakken en breng het helemaal naar je billen. Voel de plek waar je billen contact maken met de stoel en word je bewust van het gewicht van je lijf tegen de zitting. Laat je aandacht nu door je benen verder naar beneden zakken totdat je het contact van je voeten op de grond voelt. Voel wat er gebeurt met je adem en de drukte in je hoofd terwijl je het gewicht van je lijf op de ondergrond blijft voelen. Merk je dat je adem wat zakt en rustiger wordt? Je spieren iets zachter? Je hoofd wat stiller? Zelfs als het maar een klein beetje is, ben je bezig je veerkracht te vergroten.

Zorgdragen voor anderen begint bij goede zorg voor jezelf! Je lijf zorgt voor jou, maar dan moet je wel leren om secuur naar haar te luisteren.

(een blog van Karin Karis) 

 

Heb jij behoefte aan meer rust, balans en veerkracht? Kijk dan eens op de website van Body Comes to Mind. Je vindt daar meer eenvoudige handvatten en informatie om de verbinding met jezelf te vergroten.